Pages

Friday 22 June 2018

Kelebihan Iphone MY set dan Refurbished set

Assalamualaikum semua , oke lately sekarang 2018 dah ramai nak bertukar kepada Iphone , ye sekarang iphone X atau pun Iphone 10 dah release dengan spek yang lebih canggih dan kelebihan dari Iphone sebelumnya. dan semestinya Iphone yang sebelumnya akan mengalami penurunan harga . so ramai la yang mungkin dah bersesuaian bajet untuk membeli Iphone .

Oke pada yang nak beli Iphone semestinya korang akan survey harga dan juga kedai dan banyak faktor lain . antaranya yang dapat dikongsi disini adalah Iphone MY set .

Iphone My set adalah Iphone yang direka khas untuk negara Malaysia . Senang cerita memang Apple Malaysia punya set la . (Setting ---> General---> About ---> Model ) 



Kelebihan membeli Iphone MY set :


1)Ianya Iphone Original Apple Malaysia . memang tiptop la siapa yang dapat beli Iphone MY Set yang BARU .


2)Bila ada masalah boleh pergi kat Apple Authorise Reseller macam yang ada kat Mall macam Machines , Switch , Mac dan sebagainya . Sparepart juga yang akan diganti semestinya adalah komponen yang Original daripada Apple . So korang tak perlu risau sebab barang baik punya memang kilang Apple (thumbs Up) .

3)Dan macam korang yang jenis cepat Upgrade Iphone tu , mostly kalau Iphone MY Set korang tu ok lagi , kedai akan ambil Harga Tinggi . Sebab MY set menjadi buruan orang rata-rata di Malaysia.

4)Warranty by Apple Original  . So kat sini korang dah boleh senyum sebab warranty original Apple

So kat sini faham kan. kenapa orang giler sangat kat Iphone  MY set ni.

Kekurangan membeli Iphone MY set :


1) Harganya yang boleh dikatakan kelip-kelip mata juga la . bagi orang yang punyai pendapatan dan berkemampuan mungkin takde masalah . pada orang yang teringin nak pakai iphone set ni maybe student or what so ever, maybe Ikat perut jugakla. Sebab MY set ni agak Exclusive 


2) Kalau Warranty korang tu dah habis atau pun dah tamat tempoh , ianya sama je dengan Iphone set lain . melainkan ada kes-kes tertentu korang extra kan Warranty tu , Maybe ada cas sikit kot.


3) Adakalanya kedai akan jual Telco Set bagi yang MY set ni , haa yang ni bahaya .. selalunya yang jenis Secondhand la . make sure korang check betul sebab tanak dah sebulan guna tiba-tiba stuck sebab owner sebelumnya tak habis bayar , dah rugi . So beware yang ambil Secondhand MY set ni oke. Pastikan bebas Telco.


4) Set MY juga kadang-kadang susah nak dapat terutama bila Generation baru dah keluar . macam contoh sekarang Iphone 8 and Iphone 10 keluar .. Iphone 5 , 5s , 6 ,6s yang MY set memang sukar nak carik . ada tu ada tapi orang yang jual kat kau la Secondhand. yang baru tu ada tapi agak tipis la harapan . Kilang dah tak buat huhu.



Baik tadi kebaikan dan keburukan Iphone jenis MY set .


Sekarang Kebaikan kalau Set itu Refurbished , Refurbish new import ke ape ke . Kalau dah nama 

Refurbish ke , Statusnya yang pernah dibaiki dan dijual semula.

Kebaikan Iphone Refurbished Set



1) Set Refurbished ini paling banyak kedai jual dan paling mudah untuk dapatkan . Mostly macam-macam set kalau Refurbished ni . 


2) Harga nya yang lebih murah dari MY set . mostly pada orang yang hanya cukup-cukup duit je akan ambil Set ini . Ianya tetap Original , tapi ada part yang mungkin bukan dari apple ataupun Third party . So beware. kena ada orang pakar melihat komponen telefon.


3) Spek dia tetap sama  , dan juga MY set . macam RAM , ROM , Chipset .. cuma buatan je la mungkin buatan luar bukan Malaysia . Selalunya yang beli set Refurbish ni Kabel Charger dan earpod dia tip top Original dalam Packaging . 


Keburukan Iphone Refurbished Set 


1) Penjagaannya harus lebih teliti sikit la. yela sebab Statusnya pernah dibaiki , dan kalau korang tak jaga ke ape ke , kemungkinan akan Rosak balik. tapi kalau korang pandai jaga dia Chill je maintain cool .


2) Kalau korang nak Trade in ke ape mostly kedai akan ambil murah seriously . kecuali la kalau korang jenis sabar  tunggu sape2 member ke ape nak beli Iphone korang tu , mungkin boleh dapat harga tinggi sikit la. Sebab kedai tak nak tanggung risiko Iphone Refurbish ni bila jual balik .dan ada juga kedai tak terima trade in Iphone Refurbish ni (segelintir)

3) Biasanya dari segi Warranty pulak ianya adalah Warranty kedai kat mana korang beli tu. Berbeza dengan MY set yang boleh pergi kat Machines pe sume tu untuk rujuk , tapi kalau set Refurbished ni pape masalah , korang pegi kedai mana korang beli tu . Mostly Warranty kedai Setahun la. 



so sekarang pilihan di tangan korang . Ukur baju di tangan sendiri . ikut kemampuan , ikut bajet . sememangnya IPhone adalah Smartphone yang Exclusive .  Penggunaanya yang best , dari segi Kamera , jarang Lagging dan sistem IOS nya yang sedap . Kita nak pakai phone lama bukan sehari dua 

Sometimes ada juga yang kata set LL ni lebih bagus dari set MY Iphone . terpulanglah 


Sekian . Assalamualaikum 






1 comment: