Pages

Sunday 29 April 2018

Jangan Beli Iphone dekat The Mines Seri Kembangan Selangor..

Oke Assalamualaikum semua kali ni nak jugak la bagitahu kat semua pengguna smartphone kat malaysia ni . yela seperti yang kita tahu henpon skrg ni macam nyawa kat semua orang . So aku baru la beli iphone 6s dekat The Mines Seri Kembangan Selangor .

Oke aku tak tipu kat situ semua peniaga cina ... dan kalau kau repair phone kat situ haha sah sah kau kena perangkap macam aku .

Ayat-ayat yang selalu cina ni guna bila customer lalu je kedai

" Boss , cari model ape boss?"
"Boleh tengok dulu hp boss,"
" Bajet berapa boss ?"

macam tu la permainan diorang bila tengok customer lalu lalng depan kedai diorang terutama MELAYU...

Phone yang dia bagi entah ori atau tidak tak tahu .. check imei la ape la..tak mustahil stok smartphone


1. HQ yang entah dekat mana .

kalau kauorang perasan kalau hantar repair fon kat situ mesti cina tu spin baik punya la... macam enfon aku , aku beli iphone 6s Grey 64 Gb rm1800 . baru 3 hari je dah rosak . dia boleh kata tu kena air .. padahal aku tah penah pun gila nak celup phone dalam air .  Dia kata masuk air tak kaver warranty la ape la, kena hujan la..tangan basah la ape la..biasalah cina nak meniaga kan..lepas tu kalau hantar mesti lambat . last2 kita yang kena call dia tanya hp dah siap ke belum. nak harapkan dia call dia kata customer banyak la ape la...repair nye pun lama , ada kadang 2 minggu untuk problem yang simple.



2.Kedai yang berubah-berubah

Kalau korang perasan kalau korang beli kat kedai tu esok mesti kedai tu dah takde , ataupun NAMA kedai jadi lain , ORANG yang jual nya pun cina lain. and then kadang2 kau tak jumpa pun cina yang kau beli smartphone tu kat situ walau kau pusing kawasan gadget tu banyak kali.. tah macam mana tah trick diorang ni.

3.Masalah smartphone jadi balik


kalau korang perasan macam yang aku kena , salah kat bateri je sebab overcharge so dia kata kena air , padahal takde pun aku pergi swimming pool ke bawak fon dalam toilet ke ape. patut kalau dia care kat customer dia ganti baru . dia macam pandai je Spin kata "kalau kena Air tak boleh ma claim warranty".

so dia charge la benda simple je tapi kadang sampai ratus-ratus kau kena bayar , macam upah pasang lebih mahal dari alat ganti tu. dia kata la ni "ori punya ma" "bagus punya ma" tah ori ke tak tak tahu sebab iphone ni dia semua bulit in tanam dalam fon so tak kan boleh tengok. dan dia pun takkan bukak dah lepas dia dah repair .

4.Repair yang rosak , rosakkan bahagian lain

dan bila aku bawak balik 2 hari tu fon aku jadi panas giler , touch id aku rosak , kadang shut down tiba2.. so kat sini aku perati fon aku yang satu je masalah dah jadi macam macam masalah . dan dia bila kau bawak kat kedai tu dia kata la "tuari you takde cakap sama saya".
dah kau kena bayar lagi ratus ratus dah sama macam kau beli baru , kumpul2 duit yang kau bayar kat dia dah sama macam kau dapat sebiji iphone baru . ada tu aku dengar , Part yang ORIGINAL dia ambik , part yang cap ayam dia ganti . dan dia akan buat sampai warranty kau habis. sebab dia nak kau bayar dia , dia tak rugi pape , dia akan guna bermacam macam ayat untuk bagi kau percaya .


dan aku nak ingatkan korang yang repair Iphone tu pegilah dekat kedai bumiputera melayu , at least yang dia repair depan mata kau , kau pun puas hati , sekarang ni kan banyak yang buat servis macam tu . at lis kau nampak dia guna benda ori ke ape ke.


tak macam cina tu .. barang baik la, tahan lama la , bagus punya la.,. yang kita melayu ni percaya je sebab nak carik kedai melayu , melayu pulak takde . lagi2 gadget . so yang selalu pergi the mines atau yang jadi pengguna setia beli phone dekat the mines tu hati- hati la ye .

biar mahal sedikit , asalkan kita puas hati , dia baiki depan mata , kita tanya ke ape ke dia jawab . tak macam mines tu , repair kemain lama , pastu rosak balik . aku yakin ramai yang tahu terutama yang duduk dekat bangi , putrajaya , serdang , cheras dan sekitarnya.


ada kadang tu data dalam fon pun ada yang hilang . so pada iphone user tu , sign out la ye apple id siap2 . kita beware je.. and nak repair cari kedai lain dan murah , berkualiti , repair depan mata ,puas hati.







No comments:

Post a Comment